• Witamy na forum akwarystycznym,
  • poświęconym wyłącznie najpiękniejszym
  • i najciekawszym rybom jakimi są pielęgnice.
  • Tylko tu porozmawiasz o pielęgnicach
  • z każdego zakątka świata,
  • znajdziesz ciekawe informacje,
  • uzyskasz pomoc ekspertów
  • i prawdziwych pasjonatów.
  • Pokaż swoje akwaria
  • i trzymane w nich pielęgnice.
  • Dziel się własnymi doświadczeniami.
Witaj! Logowanie Rejestracja


Title: Regał spawany - 3 półkowy

#11
Polecam płytę MDF bardzo lekka a zarazem twarda i mocna, jeżeli krawędzie są dobrze zalaminowane to odporna jest również na wilgoć.
[Obrazek: baneria.jpg]
-Amphilophus istlanum
-Chiapaheros grammodes
-Herichthys carpintis
-Herichthys cyanoguttatus
-Nandopsis haitiensis 
-Parachromis friedrichsthalii
-Parachromis motaguensis
i parę innych... Big Grin
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#12
Na taką dyskusję liczyłem Smile
Chciałem dać płytę meblową 18, może 22. Na to styropian 2cm żeby ew. ugięcia i napory zniwelować do minimum. W środku jest wymiar 100x50. Akwarium będzie mieć 99x50.
Żeby tu był ktoś biegły z wytrzymałości materiałów to by potwierdził że chociażby ta wstawka po środku każdej półki odpowiednio rozkłada ciężar. Ktoś tu na forum ma postawioną sadzawkę na stelażu z kątowników 15 albo 20mm. Co prawda ciężar się inaczej rozkłada, ale liczy się sam fakt.
Jakość spawu migomatu jest ok. Kolega spawa ładnych parę lat, a ja miałem nieprzyjemność rozcinania jego dzieł. Poza tym przy szlifowaniu spawów nie było raków.
Pozdrawiam
Rafał


Tanganyika: 1100l, 900l
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#13
(06-03-2013, 18:13 PM)Martinezio napisał(a): Novi, z calym szacunkiem, ale popatrz ile wody soltarus chce na tym postawic. Dolicz do tego wage podloza i samego szkla, a wyjdzie Ci, ze nie 300kg, ale sporo ponad Wink Tak razy 2...

Chyba nie rozumiesz co sam chcesz badać. Spawy dotyczą poszczególnej półki a nie całej konstrukcji.
(06-03-2013, 18:13 PM)Martinezio napisał(a): Pytanie jesli bezzasadne, to i tak nie zaszkodzi sprawdzic, zeby pozniej nie bylo niemilego zaskoczenia.
ale co sprawdzić-bo profil moze się ugiąć a to niczego nie udowodni.Na pewno nie spawów.
(06-03-2013, 18:13 PM)Martinezio napisał(a): A dlaczego punktowo?
nacisk punktowy znaczy nacisk w kg w przeliczeniu na 1cm2 powierzchni naciskanej [kg/cm2]. To podstawy.

(06-03-2013, 19:52 PM)soltarus napisał(a): Chciałem dać płytę meblową 18, może 22. Na to styropian 2cm żeby ew. ugięcia i napory zniwelować do minimum.
u siebie mam (720L akwa) na płycie 18mm dałbym nie styropian ale karimatę albo cienką gąbkę co pod panele(tak mam u siebie) bo płyta sama jest równa przecież a i wypoziomowanie jej ważniejsze bo głupio wygląda poziom wody w krzywym akwa.
"Jeśli na tej planecie istnieje magia, można ją dostrzec w wodzie..." (LOREN EISELEY)
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#14
Witam,
ja w tym tygodniu (mam nadzieję) będę odbierał 4 regały pod nowe akwaria:
- regał pod 1 akwarium o wymiarach 200x60x60 (70) cm, profil zamknięty 40x40x2 (3 podpory czyli 6 nóg);
- regał pod 2 akwaria o wym. 150x60x60 cm, profil zamknięty 40x40x2
- regał pod 2 akwaria o wym. 120x60x50 cm, profil zamknięty 35x35x2
- regał pod 3 akwaria o wym. 120x50x40 cm, profil zamknięty 30x30x2.

Profile doradzał mi kolega który wykonuje regały akwarystyczne do sklepów i odbiorców indywidualnych.
Z tego co mi mówił wskazane jest aby akwarium było możliwie dopasowane do regału. Im mniejsza odległość szkła od ramy tym lepiej. Ważna też jest jakość spawu oraz dokładność wykonania ram na których stoją zbiorniki (chodzi o skręcenia i kąty).
Z mojej praktyki odradzałbym stosowanie używania podkładów z maty lub innych cieńszych materiałów do zastosowań w regałach spawanych. Wystarczy lekkie skręcenie ramy i dno pęka, szczególnie jak będą tam cięższe dekoracje. Wiadomo, im większy/dłuższy zbiornik tym gorzej. Moim zdaniem najlepszym zabezpieczeniem jest jednak styropian o grubości 2 cm lub cieńszy (1 cm) w zależności od wielkości zbiornika i o twardości ok.15 - 20. Styropian też nie może być zbyt twardy (nie nadaje się taki używany do podłóg, posadzek).
Mam pod akwarium 1000 litrowym styropian 3 cm (twardość 20)i po nalaniu wody, włożeniu dekoracji i odczekaniu kilku tygodni widać po styropianie jak układało się dno do ramy. Styropian pozwala na wyrównanie wszelkich nierówności, "skrętów" ramy itd.

Kolega odradzał mi płyty pod akwaria, ale ja jednak zastosuję płyty o grubości 12 mm i 18 mm Wink
Pozdrawiam Leszek
Klub Miłośników Tanganiki
http://klub-tanganika.pl/
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#15
Taki kolos a profil tylko 2mm.
Spaw musi być ciągły i ma być zrobiony przetop - nie mylić z wypaloną dziurą. O ile bym się martwił nad spawami zwykłą spawarką to jednak jakość migomatu jest o wiele wyższa. Nie ma przepałów itp.
Ja dam styropian 2cm (pod 550l też) bo jako że robię to wszystko po raz pierwszy na taką skalę chcę mieć pewność że wszystko zrobiłem jak należy. Tak samo było z 2 mocowaniami pod najniższą półką - jest to nie potrzebne, ale uszaki do montażu są Smile Zawsze to też wzmocnienie. Miały być mocowania boczne, ale za dużo zabawy żeby to było na równo ze ścianami obok. Obecnie mam baniak 88x40x45 na szafce 90x42x100h. Góra pokrywy jest na 155cm i jak ostatnio zacząłem stawiać nań (wpierw płyta) wiadro 15l żeby uzupełniać wodę cała konstrukcja przestaje być stabilna. Wszystko jest chwiejne. Dlatego tak istotne są mocowania i fajne nóżki (te są istotnie nie tylko w regale.. chłopaki idzie wiosna!!! Wink )
Zgodzę się z rufusem co do tego że najważniejsza jest długość regału. Im dłuższy tym mocniejszy musi być. W regale od długości 120 cm wstawki w środek musiały by być już dwie. Przynajmniej intuicja mi mówi że tak jest Smile
Dolne akwarium będzie 15 cm od podłogi, tył jest fajnie połączony blachą - wieszakiem na śrubę. Potem jest docelowo 70cm prześwitu od dna akwarium do sufitu, i następna komora ma prześwit 50.
Regał miał być początkowo 200cm wysokości, ale stałby się nieporęczny delikatnie i mógłby wywołać w mojej małżonce dodatkowe konwulsje Wink Ciężko kobiecie wytłumaczyć niestety że docelowo nie zobaczy mm metalu, spawu itd... Eh te baby Big Grin
Nierówności ewentualne jeżeli jakieś się pojawią uzupełnię patexem - mówię o tych pod płytami. Póki co, jak sprawdzałem w garażu to na prawdę jest nieźle.
Mówicie o podkładkach pod akwaria... Widziałem masę baniaków stojących tylko na ramie. To musi być już precyzja mistrzowska Smile

Edit: W dniu kiedy ciąłem i czyściłem stal zrobiliśmy próbę na szybko. Spawy zwykłą spawarką. Nie były idealne, aaallle.. zespawane były 3 kawałki profila, coś jakby imitacja nogi z profilami od półek. Wziąłem młotek i próbowałem odbić jedną z nich. Zanim spawy puściły - wszystkie 3 kawałki zmasakrowały się wzajemnie. Łączenia tego typu każde podtrzymuje pozostałe.
Pozdrawiam
Rafał


Tanganyika: 1100l, 900l
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#16
Rafal, Leszek robi rame kolosa, ale zauwaz, ze po srodku ma dodatkowe nogi. W takim przypadku nie bedzie ugiecia, bo zniweluja to wlasnie te podpory.
Generalnie rady Leszka.sa sluszne i widze zbiezne z Twoimi pomyslami Smile
Jestem spokojny zatem Wink
Kierujmy się jedynie sumieniem, nie róbmy niczego dla ludzkiej opinii.
Niechże o nas będzie i zła, bylebyśmy zasługiwali na dobrą.
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#17
(06-03-2013, 21:34 PM)rufus napisał(a): Witam,
ja w tym tygodniu (mam nadzieję) będę odbierał 4 regały pod nowe akwaria:
- regał pod 1 akwarium o wymiarach 200x60x60 (70) cm, profil zamknięty 40x40x2 (3 podpory czyli 6 nóg);
- regał pod 2 akwaria o wym. 150x60x60 cm, profil zamknięty 40x40x2
- regał pod 2 akwaria o wym. 120x60x50 cm, profil zamknięty 35x35x2
- regał pod 3 akwaria o wym. 120x50x40 cm, profil zamknięty 30x30x2.

Profile doradzał mi kolega który wykonuje regały akwarystyczne do sklepów i odbiorców indywidualnych.
Z tego co mi mówił wskazane jest aby akwarium było możliwie dopasowane do regału. Im mniejsza odległość szkła od ramy tym lepiej. Ważna też jest jakość spawu oraz dokładność wykonania ram na których stoją zbiorniki (chodzi o skręcenia i kąty).
Z mojej praktyki odradzałbym stosowanie używania podkładów z maty lub innych cieńszych materiałów do zastosowań w regałach spawanych. Wystarczy lekkie skręcenie ramy i dno pęka, szczególnie jak będą tam cięższe dekoracje. Wiadomo, im większy/dłuższy zbiornik tym gorzej. Moim zdaniem najlepszym zabezpieczeniem jest jednak styropian o grubości 2 cm lub cieńszy (1 cm) w zależności od wielkości zbiornika i o twardości ok.15 - 20. Styropian też nie może być zbyt twardy (nie nadaje się taki używany do podłóg, posadzek).
Mam pod akwarium 1000 litrowym styropian 3 cm (twardość 20)i po nalaniu wody, włożeniu dekoracji i odczekaniu kilku tygodni widać po styropianie jak układało się dno do ramy. Styropian pozwala na wyrównanie wszelkich nierówności, "skrętów" ramy itd.

Kolega odradzał mi płyty pod akwaria, ale ja jednak zastosuję płyty o grubości 12 mm i 18 mm Wink

Ja również odradzam płytę meblową, bez względu na to jakiej gęstości jest wiór wewnątrz płyty i jakiej grubości jest płyta. Jest ona podatna na odkształcenia, poza tym płyta meblowa to nic innego jak jak mieszanka płyt pilśniowej i wiórowej, a każdy z tych materiałów jest mało odporny na wilgoć a zarazem bardzo chłonny. Jeżeli rozszczelni się laminacja płyta chłonie wodę jak gąbka rozchodzi się i mięknie a to już pierwszy krok do katastrofy. Taka płyta nadaję się ewentualnie, jeżeli jest podparta czyli jak np w komodzie czy szafce pod akwa, a nie w przypadku stelaża gdzie podparte mają być tylko krawędzie.

Pracuję w branży co prawda w meblach wypoczynkowych, nie w tzw twardych ale codziennie mam do czynienia z tego typu płytami i wiem jak to jest robione.
[Obrazek: baneria.jpg]
-Amphilophus istlanum
-Chiapaheros grammodes
-Herichthys carpintis
-Herichthys cyanoguttatus
-Nandopsis haitiensis 
-Parachromis friedrichsthalii
-Parachromis motaguensis
i parę innych... Big Grin
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#18
(06-03-2013, 22:21 PM)Martinezio napisał(a): Jestem spokojny zatem Wink

Ja powiem Ci szczerze nie za bardzo Smile Wolałbym profil 3mm a nie 2. Ale ja lubie się pastwić na zapas Big Grin
Pozdrawiam
Rafał


Tanganyika: 1100l, 900l
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#19
(06-03-2013, 22:21 PM)Martinezio napisał(a): Rafal, Leszek robi rame kolosa, ale zauwaz, ze po srodku ma dodatkowe nogi. W takim przypadku nie bedzie ugiecia, bo zniweluja to wlasnie te podpory.
Generalnie rady Leszka.sa sluszne i widze zbiezne z Twoimi pomyslami Smile
Jestem spokojny zatem Wink

akwarium 1000 litrowe stoi właśnie na profilach 40x40x3 z podporą na środku. Na początku ten nowy regał miałem robić podobnie, ale kolega, tak samo jak Martinezio, użył tych samych argumentów - podpory zniwelują ew. ugięcia i polecił mi zrobienie ze ścianki 2 mm. Mając na uwadze ile pójdzie profilu trochę pieniążków zostało w kieszeni Wink. Dlatego też za jego radą zaplanowałem maksymalne "wciśnięcie" zbiorników w regał, co spowodowało wykonanie regałów ze ścianką 2 mm, a miała być 3 mm.
Kolega swoje zbiorniki ma postawione na ramach.
U mnie dolne półki są na wysokości 20 cm od podłogi ze środkowym wspornikiem. Górne półki mają dodatkowe wzmocnienia wspawane w środek.
Wszystkie regały, oprócz tego 3-poziomowego będą stać na spawanych ramach z tego samego profilu co regał (może być problem z wypoziomowaniem ale myślę że jakoś dam radę, tak jak to było w 1000-ce) . Ten 3 - poziomowy będzie stał na oddzielnych nóżkach.
Pozdrawiam Leszek
Klub Miłośników Tanganiki
http://klub-tanganika.pl/
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#20
(06-03-2013, 21:34 PM)rufus napisał(a): Z mojej praktyki odradzałbym stosowanie używania podkładów z maty lub innych cieńszych materiałów do zastosowań w regałach spawanych...Styropian pozwala na wyrównanie wszelkich nierówności, "skrętów" ramy itd.

Kolega odradzał mi płyty pod akwaria, ale ja jednak zastosuję płyty o grubości 12 mm i 18 mm Wink
Tak, ale kolega nie bedzie stawiał zbiorników na "gołej" ramie przecież-bo te stelaz na wiele zbiorników a nie na jeden- i akwa będą na płytach stały. Ale faktycznie jak nie bał bym sie o nasiąkliwość płyty na której stoi akwa tak ta sama płyta jest też narażona na parę wodną zbiornika dolnego, a tu już jakieś zabezp. by sie przydało.
Niech się wypowiedzą od stelaży spece-jak chronią od wilgoci parującej dna płyt?
"Jeśli na tej planecie istnieje magia, można ją dostrzec w wodzie..." (LOREN EISELEY)
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
  


Skocz do:


Browsing: 1 gości