Budowa akwarium ze sklejki szalunkowej.
Materiały wykorzystane do budowy akwarium
1. Sklejka szalunkowa 24mm - ściany boczne
2. Sklejka wodoodporna 24mm - dno akwarium
3. Kantówki 50x50 mm
4. Szyba OptiWhite 19 mm
5. Silikon akwarystyczny
6. Tkanina rowingowa 400 g - 16m2
7. Żywica E601-8 kg
8. Utwardzacz Z-1 1,2 kg
9. Biały pigment 5g do zrobienia topkotu białego ( I warstwa - kontrast)
10. Czarny pigment 20g do zrobienia topkotu czarnego (II warstwa - ostatnia)
11. Utwardzacz IDA do topkotu I i II - 1kg
12. krzemionka koloidalan 250g do zaszpachlowania szczelin przed laminowaniem i do zrobienia topkotu
13. Wkręty do drewna 4,2x70mm
14. Fuga epoksydowa wykorzystana do przyklejenia tła z łupa
Elementy ze sklejki zamówiłem docięte na wymiar, pozostało tylko wycięcie przez stolarza okna w ścianie przedniej – szyba akwarium.
Przed przystąpieniem do budowy akwarium konieczne było zeszlifowanie warstwy laminatu z jednej strony boków ze sklejki szalunkowej. Poprawia to przyczepność żywicy do sklejki i zapewnia dodatkową impregnację.
Ściany boczne przykręcone do dna wg poniższego rys.
Całość konstrukcji skręcona wkrętami do drewna fi 4,2x70mm. Rozstaw wkrętów - 50mm. W miejscach styku płyt zastosowałem dodatkowe uszczelnienie w postaci silikonu akwarystycznego
ScreenHunter_15 Dec. 26 13.41.jpg (Rozmiar: 13.78 KB / Pobrań: 921)
ScreenHunter_16 Dec. 26 13.52.jpg (Rozmiar: 7.47 KB / Pobrań: 918)
Po skręceniu całości akwarium i wyschnięciu silikonu w celu wzmocnienia konstrukcji przykręciłem wewnątrz akwarium we wszystkich narożnikach kantówki. Rozstaw śrub co 100 mm.
UWAGA! W celu łatwiejszego układania maty rowingowej przekrój kantówek powinien wyglądać tak jak na poniższym rys.
Gdy cała konstrukcja wraz z kantówkami została skręcona zaszpachlowałem wszystkie szczeliny i nierówności przygotowaną masą z krzemionki koloidalnej i żywicy.
Po wyschnięciu masy szpachlowej przystąpiłem do wyklejania akwarium matą rowingową. W pierwszej kolejności pokryłem sklejką dwoma warstwami żywicy aby „zaimpregnować” sklejkę przed pokryciem matą. Kolejnym etapem było trzykrotne pokrycie sklejki warstwą laminatu (mata rowingowa z żywicą). Wewnętrzne narożniki pokryłem dla bezpieczeństwa dwiema kolejnymi warstwami laminatu.
Dwoma końcowymi warstwami żywicy są topkit biały i czarny, są to niejako warstwy uszczelniające wszelkie potencjalne nieszczelności położonego laminatu . Topkot biały stanowi podkład ( warstwa kontrastowa) pod finalną warstwę topkotu czarnego.
Po całkowity wyschnięciu przyszedł czas na wklejanie szyby przedniej. Niestety po jej wklejeniu i dociśnięciu z czasem pojawiło się pęknięcie w narożniku szyby jednej z szyb z dwuwarstwowej VSG 882. Było to wynikiem nadmiernego pośpiechu w przygotowaniu powierzchni (przeoczenie zgrubienia żywicy w narożniku akwarium) pod wklejaną szybą. Wycięcie uszkodzonej szyby zajęło mi ponad 4 godziny. Po dokładnym przygotowaniu powierzchni przeszedł czas na ponowne wklejanie szyby - tym razem 19 mm OptiWhite ( udało mi się ją nabyć w bardzo promocyjnej cenie,taniej niż VSG 882 ). Po wklejeniu szyby górę akwarium wzmocniłem trzema pasami sklejki.
Testowe zalanie akwarium
Test zdany – pora na wyklejanie tła wewnątrz akwarium
Do przyklejenia styropianu i łupków do laminatu użyłem fugi epoksydowej
Materiały wykorzystane do budowy akwarium
1. Sklejka szalunkowa 24mm - ściany boczne
2. Sklejka wodoodporna 24mm - dno akwarium
3. Kantówki 50x50 mm
4. Szyba OptiWhite 19 mm
5. Silikon akwarystyczny
6. Tkanina rowingowa 400 g - 16m2
7. Żywica E601-8 kg
8. Utwardzacz Z-1 1,2 kg
9. Biały pigment 5g do zrobienia topkotu białego ( I warstwa - kontrast)
10. Czarny pigment 20g do zrobienia topkotu czarnego (II warstwa - ostatnia)
11. Utwardzacz IDA do topkotu I i II - 1kg
12. krzemionka koloidalan 250g do zaszpachlowania szczelin przed laminowaniem i do zrobienia topkotu
13. Wkręty do drewna 4,2x70mm
14. Fuga epoksydowa wykorzystana do przyklejenia tła z łupa
Elementy ze sklejki zamówiłem docięte na wymiar, pozostało tylko wycięcie przez stolarza okna w ścianie przedniej – szyba akwarium.
Przed przystąpieniem do budowy akwarium konieczne było zeszlifowanie warstwy laminatu z jednej strony boków ze sklejki szalunkowej. Poprawia to przyczepność żywicy do sklejki i zapewnia dodatkową impregnację.
Ściany boczne przykręcone do dna wg poniższego rys.
Całość konstrukcji skręcona wkrętami do drewna fi 4,2x70mm. Rozstaw wkrętów - 50mm. W miejscach styku płyt zastosowałem dodatkowe uszczelnienie w postaci silikonu akwarystycznego
ScreenHunter_15 Dec. 26 13.41.jpg (Rozmiar: 13.78 KB / Pobrań: 921)
ScreenHunter_16 Dec. 26 13.52.jpg (Rozmiar: 7.47 KB / Pobrań: 918)
Po skręceniu całości akwarium i wyschnięciu silikonu w celu wzmocnienia konstrukcji przykręciłem wewnątrz akwarium we wszystkich narożnikach kantówki. Rozstaw śrub co 100 mm.
UWAGA! W celu łatwiejszego układania maty rowingowej przekrój kantówek powinien wyglądać tak jak na poniższym rys.
Gdy cała konstrukcja wraz z kantówkami została skręcona zaszpachlowałem wszystkie szczeliny i nierówności przygotowaną masą z krzemionki koloidalnej i żywicy.
Po wyschnięciu masy szpachlowej przystąpiłem do wyklejania akwarium matą rowingową. W pierwszej kolejności pokryłem sklejką dwoma warstwami żywicy aby „zaimpregnować” sklejkę przed pokryciem matą. Kolejnym etapem było trzykrotne pokrycie sklejki warstwą laminatu (mata rowingowa z żywicą). Wewnętrzne narożniki pokryłem dla bezpieczeństwa dwiema kolejnymi warstwami laminatu.
Dwoma końcowymi warstwami żywicy są topkit biały i czarny, są to niejako warstwy uszczelniające wszelkie potencjalne nieszczelności położonego laminatu . Topkot biały stanowi podkład ( warstwa kontrastowa) pod finalną warstwę topkotu czarnego.
Po całkowity wyschnięciu przyszedł czas na wklejanie szyby przedniej. Niestety po jej wklejeniu i dociśnięciu z czasem pojawiło się pęknięcie w narożniku szyby jednej z szyb z dwuwarstwowej VSG 882. Było to wynikiem nadmiernego pośpiechu w przygotowaniu powierzchni (przeoczenie zgrubienia żywicy w narożniku akwarium) pod wklejaną szybą. Wycięcie uszkodzonej szyby zajęło mi ponad 4 godziny. Po dokładnym przygotowaniu powierzchni przeszedł czas na ponowne wklejanie szyby - tym razem 19 mm OptiWhite ( udało mi się ją nabyć w bardzo promocyjnej cenie,taniej niż VSG 882 ). Po wklejeniu szyby górę akwarium wzmocniłem trzema pasami sklejki.
Testowe zalanie akwarium
Test zdany – pora na wyklejanie tła wewnątrz akwarium
Do przyklejenia styropianu i łupków do laminatu użyłem fugi epoksydowej