• Witamy na forum akwarystycznym,
  • poświęconym wyłącznie najpiękniejszym
  • i najciekawszym rybom jakimi są pielęgnice.
  • Tylko tu porozmawiasz o pielęgnicach
  • z każdego zakątka świata,
  • znajdziesz ciekawe informacje,
  • uzyskasz pomoc ekspertów
  • i prawdziwych pasjonatów.
  • Pokaż swoje akwaria
  • i trzymane w nich pielęgnice.
  • Dziel się własnymi doświadczeniami.
Witaj! Logowanie Rejestracja


Title: Projekt 400L - biotop Tanganika + Tropheus

#1
Witam.

Gwoli krótkiego wstępu temat zakładam jako początek przygody ze zbiornikiem Tanganickim.
 
Od wielu lat w głowie chodziły mi Tropheusy a teraz nadarzyła się ku temu okazja i możliwości aby owy zbiornik założyć i spełnić w końcu swoje marzenie… Stary byk w końcu może sobie na to pozwolić… Żona dała zielone światło, zajęło mi to dokładnie 5 lat, powoli przyzwyczajając ją do coraz to większych zbiorników… Od kostki krewetek, poprzez  akwarium dekoracyjne 110x35x25 aż do obecnego 200L Malawi…
 
Wracając do tematu.
 
Akwarium w 100% biotopowe z jednym gatunkiem Tropheusa. Od początku do końca ma w 100% odwzorować tak wyglądem jak i parametrami środowisko życia w jeziorze Tanganika.
 
 
1.    Akwarium
- Zbiornik 160x50x50 (400L) – szyba  10mm – 2x wzmocnienia wzdłużne + 1x wzmocnienie poprzeczne – szkło Guardian
 
2.    Pokrywa
- Korpus główny - Spienione PVC 10mm – Kolor Biały
- Zewnętrzna obudowa - Spienione PVC 2mm – Kolor Czarny
- Pokrywa - Spienione PVC 5mm – Kolor Czarny
 
3.    Oświetlenie
Oświetlenie zbiornika - Moduł LED SAMSUNG 3x SMD5730 1,5W 12V IP68 6500K barwa zimna – ilość hmmm jeszcze nie ustalona – około 10szt. + sterownik (czas świecenia 15.00 – 22.00)
Oświetlenie hydroponiki – 5 sztuk Oczko Luminex Round 1 x 60 W E27 12,5 cm białe (3szt żarówki LED 7W 6500K + 2szt. Żarówki LED FullSpectrum  10W – kolor biskupi Smile
 
4.    Filtracja
Filtracja będzie oparta na dwóch układach filtrujących wewnętrznych  (woda nie będzie opuszczać akwarium) no prawie poza układem hydroponiki, bo tutaj nie ma innego wyjścia…  A czemu nie będzie opuszczać akwarium, odpowiedź jest prosta… Nie będzie filtra zewnętrznego poza akwarium.
  •  Filtracja główna zostanie oparta na Jebao DCP-3000 z kontrolerem (max 3000l/h) – tutaj się zastanawiam czy nie brać wersji  Jebao DCP-5000 z kontrolerem (max 5000/h). Owa filtracja będzie umieszczona za tłem strukturalnym 3D firmy Back To Nature – moduł H. Za modułem zostanie ukryta pompa wraz z pociętą w kostkę gąbką ( 2 rodzaje PPI20 oraz PPI30) + włożony w woreczku Seachem Matrix 1L obok pompy. To będzie główna filtracja mechaniczna połączona z biologiczną.
  • Filtracja dodatkowa oparta zostanie na Aquael CIRCULATOR 2000 – tutaj będzie tylko i wyłącznie filtracja mechaniczna. W sumie głównym założeniem i zadaniem dla pompy AC 2000 będzie obsługa hydroponiki. Filtracja mechaniczna jest w sumie przy okazji, a może raczej 2 w 1. Pompa również zostanie ukryta za tłem strukturalnym 3D firmy Back To Nature – moduł T. W module będzie gąbka pocięta w kostkę ( 2 rodzaje PPI20 oraz PPI30).
Mam nadzieję, że owe założenia możliwą mi uniknięcie i konieczność montażu jakiego kol wiek widocznego elementu filtracji czy wyposażenia akwarium…  Ma być pusto bez rurek itp. A to wszystko głównie dlatego aby nie było cyrkulatora, cholerstwo mnie zawsze drażni wyglądem i swoim buczeniem…
 
5.    Ogrzewanie
Tutaj jest największa dla mnie zagwozdka jak rozwiązać układ dostarczenia ciepłej wody, a raczej jej ogrzania.
Posiadam już grzałkę przepływową HANZA ZEWNĘTRZNA PRZEPŁYWOWA EH- 300W i chciałem ją wykorzystać w układzie hydroponiki, ale nie jestem pewien czy będzie to wydajne ogrzanie wody… Strata ciepła w hydroponice… A do pompy nie podłączę bo grzałka nie jest wodoszczelna…
Tak wiem najprościej jest umieścić grzałkę Eheim Jager 300W nawet za tłem, ale to dla mnie najmniej wydajne ogrzewanie. Jednakże jak na tą chwilę jedyne rozsądne rozwiązanie…
 
6.    Kamienie
Układ kamieni w akwarium mama zamiar wykonać za pomocą skał bazaltowych czarnych lub innego koloru (zależnie co będzie na składzie), unikając jak ognia skał serpentynit oraz piaskowców itp. paskudztwa.  Nie obrażać się, ale dla mnie jakoś nienaturalnie wyglądają kamienie koloru zielonego lub piaskowce, które po czasie staja się brudne i nienaturalne.
 
Kamienie – bazalt.
 
7.    Piasek
Jako podłoże planuje wykorzystać piasek wiślany jako idealne i naturalnie wyglądający. Odpadają wszelakiej maści piaski z Castoramy… Miałem, jak dla mnie zbyt duża powtarzalność i jednorodność.
 
8.    Roślinność
Tutaj mam dość mieszane uczucia, czy w ogóle zabierać się za ich umieszczenie w zbiorniku. Jezioro Tanganickie ma w swojej faunie roślinność, ale większość z nich jest średnio atrakcyjna…
Jest kilka odmian do wyboru z roślinności występującej w jeziorze takie jak Rogatek sztywny, Wywłócznik kłosowy, Przesiąkra okółkowa ale czy jest sens ich stosować???
 
9.    Parametry wody
Na wstępie informuję, że woda ma osiągnąć parametry biotopowe. Dlatego też do jej uzyskania zostanie wykorzystana:
 
- woda RO – dla czystości, pozbawienia jej zbędnych wartości i związków niepożądanych w akwarium
- Seachem Tanganyika Buffet – dla ustabilizowania odpowiedniego PH wody
- Seachem Cichlid Lake Salt – dla wprowadzenia niezbędnych pierwiastków, minerałów
 
10.    Obsada
No w końcu dotarłem do najważniejszego punktu  jakim jest obsada… Wybór padł na 2 gatunki - nie mogę się zdecydować, który w ostateczności wybrać…
 
- Tropheus moorii Chimba red
- Tropheus moorii Moliro
 
Tutaj obsada będzie w układzie 3 x samce + 12 x samica ale nie jestem w 100% pewien czy układ jest wystarczający do litrażu i zachowania naturalnych relacji w gatunku.
 
 
Skoro już czytasz owy akapit to znaczy że przebrnąłeś przez mój elaborat… Na wstępie przepraszam Cię za mój długiiiii wpis ale chciałem przedstawić plan działania…
 
Teraz mogę jako zakończenie przedstawić swoje pytania:
 
  • Wielkość akwarium jest wystarczająca czy warto coś zmienić w wymiarach???
  • Czy oświetlenie samego akwarium jest wystarczające, czy macie może jakieś ciekawsze rozwiązania owego tematu???
  • Co do filtracji czy waszym zdaniem wystarczy pompa Jebao DCP-3000 czy lepiej od razu kupować większą Jebao DCP-5000???
  • Ogrzewanie Smile – tutaj mam do was pytanie jakie rozwiązanie wybrać aby było jak najbardziej skuteczne i nie szpeciło akwarium??? Nic nie może być widoczne w akwarium, jedynie może być ukryte w koronie.
  • Czy  układ kamieni ma być ułożony w podobny sposób jak w Malawi, czyli w skupiska skał Ala gruzowisko, czy raczej luźno z unikaniem zagracenia zbiornika????
  • Roślinność – czy zawracać sobie tym w ogóle głowę czy od razu darować???
  • Czy ktoś z was może mi potwierdzić czy poniższe parametry wody są prawidłowe???
Cytat:Ogólne parametry fizyko-chemiczne wody w jeziorze Tanganika.
 Przewodność   - 606- 620  (μS) (uogólnione)
Odczyn wody pH - 8,6- 9,2 (w niektórych miejscach 7,6)
Twardość ogólna  (GH)     7- 11 °n
Twardość węglanowa  (KH) 16- 18 °n
Temperatura pow. 24- 29 °C
Temperatura głębok.  23 °C
  • Obsada jednogatunkowa w 100%, ale jaki układ ostatecznie wybrać do biornika 160x50x50 (400L)??? 3 +(12)???
  • Jak wspomóc rozrost glonów na kamieniach???
  • Jakie pokarmy polecacie???
Cytat:Ja wybrałem z własnej wiedzy jak zwykle jedne z najlepszych i zróżnicowanych
- Premium Cichlid Plant S 95g Naturefood
- Spirulina flakes 70g 400ml HS OSI
- HIKARI CICHLID EXCEL SINKING MINI 100g
  •  Jaką wartość podmiany przyjąć i w jakich odstępach czasu???
Cytat:- Wartość podmiany wody 10 / 15 / 20 / 25 %
- Co ile dni / tygodni  - raz w tygodniu / co 2 tygodnie / co 3 tygodnie
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#2
Super sprawa takie profesjonalne podejscie. Ja mialem kiedys tez niecke tanganicka i tez preparowalem wode ro przy uzyciu soli Seachema. Troche sie trzeba pobawic proporcjami soli, szczegolnie do utrzymania ph. Dodawalem tez Seachem trace, bo chyba jednak pierwiastkow sladowych bylo malo. Parametry wody wygladaja ok.

Co do roslin, to co kto woli, ale nurzance fajnie wygladaja i sa zupelnie biotopowe. Mi na dluzsza mete jednak przy ph niecale 9 nie udalo sie utrzymac roslin.
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#3
(09-10-2019, 22:28 PM)bpiotrow13 napisał(a): Super sprawa takie profesjonalne podejscie. Ja mialem kiedys tez niecke tanganicka i tez preparowalem wode ro przy uzyciu soli Seachema. Troche sie trzeba pobawic proporcjami soli, szczegolnie do utrzymania ph. Dodawalem tez Seachem trace, bo chyba jednak pierwiastkow sladowych bylo malo. Parametry wody wygladaja ok.

Co do roslin, to co kto woli, ale nurzance fajnie wygladaja i sa zupelnie biotopowe. Mi na dluzsza mete jednak przy ph niecale 9 nie udalo sie utrzymac roslin.
Podejście dla mnie naturalne Smile, a tak serio to skrzywienie zawodowe i umysł techniczny... Ma być dobrze albo wcale...

Co do preparowania wody, to nie będzie aż tak wielkiego problemu...
Pierwsze zalanie zbiornika fakt będzie najtrudniejsze aby ustawić parametry na żądanym poziomie...
PH 9 na pewno nie zamierzam utrzymywać, raczej skłaniam się w kierunku tej niższej wartości czyli PH 8,6 no może 8,5. To zależy jak duży bufor będę miał w kamieniach bazaltowych i piasku... To wszystko mi wyjdzie w czasie zakładania zbiornika... Pierwszy miesiąc dojrzewania (bez podmian) ustali mi parametry jakie mogę stabilnie utrzymywać. Dopiero pierwsze 2-3 podmiany zaczną wskazywać czy tendencja się utrzyma... Walczyć i bujać parametrami nie zamierzam na sztywno.
Potem już tylko zapamiętanie ile Buffera a ile Soli do wody podmienianej wsypać i tyle...

Seachem Trace - muszę zapoznać się z wiedzą na jego temat, bo go nie znam a typowej roślinności w akwarium nie planuję... Choć waham się czy nie włożę Anubias MINI między kamienie... Tak naprawdę to jeśli już to będzie używany w sytuacji spadku kondycji roślin w hydroponice... Hydro jest tutaj najlepszym wskaźnikiem stanu wody i jej parametrów... Od razu jak na dłoni widać niedobory...


Szybka aktualizacja odpowiedzi na pytania...
  • Ostatecznie wybór zbiornika będzie pomiędzy 160x50x50 (400L) a 160x55x50 (440L).
  • Ustaliłem po kilku rozmowach, że lepszym wyborem będzie pompa Jebao DCP-5000 ze względu na większe możliwości regulacji na sterowniku, co pozwoli mi uniknąć montażu cyrkulatora.
  • Układ kamieni luźny, bez gruzowiska i nacisku na lepszy / gorszy rewir aby uniknąć wzmożonej agresji wśród obsady.
  • Roślinność - w akwarium raczej nie będzie, no może poza Anubias MINI oraz kwiatów w hydroponice.
  • Parametry wody - ustalone i potwierdzone...
- Przewodność    - 606- 620  (μS) (uogólnione)
- Odczyn pH       - 8,5-8,6
- Twardość (GH) - 7-8 °n
- Twardość (KH) - 16-17 °n
- Temperatura wody. 25 °C


Pozostałe pytania bez odpowiedzi:


1. Ogrzewanie - tutaj mam do was 2 pytania.
- Wykonać osobny układ zasilania w wodę za pomocą AQUAEL Cyrkulator 1000 posiadanej już grzałki zewnętrznej Hydor 300W???
- Nie zawracać sobie głowy idąc na łatwiznę i zamontować grzałkę wewnętrzną Eheim Jager 300W umieszczoną za tłem strukturalnym tuż przy pompie JEBAO DCP-5000???

2. Obsada jednogatunkowa w 100%... Wiedza poszerzona dzięki odpowiedziom Szarooka... Jednak powstało już ostatnie pytanie do rozwiania niewiedzy... Czy docelowy układ 4-5samców na 15 samic jest odpowiedni dla poniższych gatunków Tropheusa. Oczywiście tylko jeden z nich bedzie w zbiorniku.

Cytat:- Tropheus moorii Chimba red
- Tropheus moorii Moliro

3. Jak wspomóc rozrost glonów na kamieniach???
4. Jakie Wy polecacie pokarmy dla Tropheusów???

Cytat:Mój wybór padł na poniższe produkty:
- Premium Cichlid Plant S 95g Naturefood
- Spirulina flakes 70g 400ml HS OSI
- HIKARI CICHLID EXCEL SINKING MINI 100g

5. Jaką wartość podmiany przyjąć i w jakich odstępach czasu???

Cytat:- podmiany wody 10 / 15 / 20 / 25 %
- co ile dni / tygodni - raz w tygodniu / co 2 tygodnie
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#4
wszystko fajnie pięknie ale u mnie bazalt też jest brudny Smile od glonów więc taki ładny kamień utrzymał się może ze 2 miesiące Smile 
co do trofci to mam moorii moliro i właśnie się zaczynają wybarwiać i zaczynają wyglądać nie ziemsko Smile polecam.
podmieniam wodę co tydzień tak na oko 100 litrów- 25%.Ph mam 8.4 a temp. 25C
karmię 3-4 razy na dzień i mam wszystko od granulatów przez płatki po pastylki Smile i własny mix.
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#5
(10-10-2019, 14:04 PM)luki2323 napisał(a): wszystko fajnie pięknie ale u mnie bazalt też jest brudny Smile od glonów więc taki ładny kamień utrzymał się może ze 2 miesiące Smile 
co do trofci to mam moorii moliro i właśnie się zaczynają wybarwiać i zaczynają wyglądać nie ziemsko Smile polecam.
podmieniam wodę co tydzień tak na oko 100 litrów- 25%.Ph mam 8.4 a temp. 25C
karmię 3-4 razy na dzień i mam wszystko od granulatów przez płatki po pastylki Smile i własny mix.

Witaj...
Co do czystości kamienia chodziło mi dokładniej o wygląd brudnego piaskowca czy temu podobnych kamieni jakie to często mało doświadczeni ludzie wkładają do zbiornika... Serpentynit, to jak dla mnie kolejny kamień który kolorystycznie nie odpowiada rzeczywistości panującej w jeziorze Tanganika...

Bazalt czarny lub szary - kamienie naturalnie występujące w jeziorze Smile i jak widzę też odwzorowałeś naturalne środowisko...

Co do glonów czy masz jakąś wiedzę lub spostrzeżenia które mają wpływ na ich szybszy, lepszy rozwój??? Jakie oświetlenie, jakie parametry wody NO3 itd...

Podmiana 25% - 100L / tygodniowo, czyli masz 400L zbiornik Smile, no Panie Luki2323 podeślij mi swoją wiedzę, zdjęcia zbiornika, a będę wdzięczny... I błagam nie pisz mi, że wyglądają nieziemsko bo mnie już nosi aby je wpuszczać do zbiornika... A niestety muszę jeszcze minimum 1mc dozbierać na wszystkie zabawki do założenia zbiornika...

Dopisz proszę jakie warto zakupić pokarmy Smile???
To jest mój wybór:

- Premium Cichlid Plant S 95g Naturefood
- Spirulina flakes 70g 400ml HS OSI
- HIKARI CICHLID EXCEL SINKING MINI 100g

Czy coś jeszcze warto do tego zakupić?
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#6
Co do glonów to mam pare roślin w baniaku i dolewam nawóz przy podmianie. Dosyć szybko glony wyskoczyły. Moje trofcie są płochliwe bardzo choć na początku było inaczej. Muszę się uzbroić w cierpliwość i poczekać aż przestaną się chować po katach.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
#7
(09-10-2019, 18:45 PM)Morganelo napisał(a): Teraz mogę jako zakończenie przedstawić swoje pytania:
 
  • Wielkość akwarium jest wystarczająca czy warto coś zmienić w wymiarach???
  • Czy oświetlenie samego akwarium jest wystarczające, czy macie może jakieś ciekawsze rozwiązania owego tematu???
  • Co do filtracji czy waszym zdaniem wystarczy pompa Jebao DCP-3000 czy lepiej od razu kupować większą Jebao DCP-5000???
  • Ogrzewanie Smile – tutaj mam do was pytanie jakie rozwiązanie wybrać aby było jak najbardziej skuteczne i nie szpeciło akwarium??? Nic nie może być widoczne w akwarium, jedynie może być ukryte w koronie.
  • Czy  układ kamieni ma być ułożony w podobny sposób jak w Malawi, czyli w skupiska skał Ala gruzowisko, czy raczej luźno z unikaniem zagracenia zbiornika????
  • Roślinność – czy zawracać sobie tym w ogóle głowę czy od razu darować???
  • Czy ktoś z was może mi potwierdzić czy poniższe parametry wody są prawidłowe???
Cytat:Ogólne parametry fizyko-chemiczne wody w jeziorze Tanganika.
 Przewodność   - 606- 620  (μS) (uogólnione)
Odczyn wody pH - 8,6- 9,2 (w niektórych miejscach 7,6)
Twardość ogólna  (GH)     7- 11 °n
Twardość węglanowa  (KH) 16- 18 °n
Temperatura pow. 24- 29 °C
Temperatura głębok.  23 °C
  • Obsada jednogatunkowa w 100%, ale jaki układ ostatecznie wybrać do biornika 160x50x50 (400L)??? 3 +(12)???
  • Jak wspomóc rozrost glonów na kamieniach???
  • Jakie pokarmy polecacie???
Cytat:Ja wybrałem z własnej wiedzy jak zwykle jedne z najlepszych i zróżnicowanych
- Premium Cichlid Plant S 95g Naturefood
- Spirulina flakes 70g 400ml HS OSI
- HIKARI CICHLID EXCEL SINKING MINI 100g
  •  Jaką wartość podmiany przyjąć i w jakich odstępach czasu???
Cytat:- Wartość podmiany wody 10 / 15 / 20 / 25 %
- Co ile dni / tygodni  - raz w tygodniu / co 2 tygodnie / co 3 tygodnie

Witam,
hmm widzę, że założyłeś że wszystko będzie tak jak planujesz. Według mojej wiedzy niestety do nie uda się tego zrealizować "zgodnie z planem" bo to Tanganika i do tego jeszcze trofeusy Usmiech.
Zacznę od początku.
- Twoje akwarium to takie minium jak na trofeusy. Zawsze ważna jest powierzchnia dna bo to ryby terytorialne. Zaleca się np. 150x60 cm. Wysokość jest mniej istotna, ale im większy zbiornik tym bardziej stabilny biologicznie = lepszy dobrostan ryb.
- Tanganika nie lubi jasnych dekoracji (np. piasek, skały) i jasnego oświetlenia czyli zalecane jest bardziej stonowane i to w tylnej części zbiornika.
- co do filtracji to wskazana jest nadfiltracja i dobra cyrkulacja w zbiorniku z roślinożercami z Tanganiki bo mocno brudzą. Co do umieszczenia gąbek za modułami to takie rozwiązanie chyba proponuje producent modułów, ale czy on się sprawdzi w akwarium z trofeusami? tu mam wątpliwości. Jak planujesz te wkłady czyścić? Według mnie będzie propblem z biologią jak to mają być same gabki, to bardziej mechanik. Fakt, w początkowej fazie będzie mechanik i biolog dopóki gabki się nie zapchają. Według mnie gąbka PPI 30 do trofeusów jest za drobna. Wkłady filtracyjne mają "zapychać sie" powoli a nie szybko, a PPI 30 dość szybko się zapcha.
- do ogrzewania nic nie podpowiem, ale są grzałki przepływowe może to coś pomoże. Ważna jest temperatura jaka jest w akwarium.
- układ kamieni zrób według Twojego gustu. Sporo jest biotopowych zbiorników w necie żeby coś podpatrzeć. Proponuję jednak używać większych kamieni, nie zagracać dna drobnicą poza jakimś elementem dekoracyjny ze względu na zbierające się osady materii organicznej w drobnych szczelinach a to z kolei wpłynie na parametry wody. Przy mało wydajnej filtracji z czasem to "tykająca bomba" azotowa.
- roślinnośc to kwestia gustu i decyzja nalezy do Ciebie.
- co do podanych parametrów wody. Tak, ja mogę potwierdzić te parametry ponieważ są one skopiowane z mojego artykułu, a tam z kolei było podane źródło/-a informacji a dane pochodzą z opracowań na temat wód jeziora Tanganika Haha
- co do proporcji płci. Jak Ci sie uda zakupić układ 3 + 12 było by super.
- glony z czasem same się pojawią.
- pokarmy które podałeś są ok. Ja zrezygnowałbym z Hikari granulatu, a na to miejsce wprowadził np. JBL Spirulina Premium, Tropical Spirulina Forte 36%. Nie zapomnij o pokarmach balastowych. Moga być jeszcze np. algi Nori.
- ja stosuję podmiany w ilości ok. 20-25% co tydzień, ale mierząc parametry przed podmianą można to korygować. Ja zastanowiłbym się nad tym RO, czy warto?
Pozdrawiam Leszek
Klub Miłośników Tanganiki
http://klub-tanganika.pl/
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
  


Skocz do:


Browsing: 1 gości