• Witamy na forum akwarystycznym,
  • poświęconym wyłącznie najpiękniejszym
  • i najciekawszym rybom jakimi są pielęgnice.
  • Tylko tu porozmawiasz o pielęgnicach
  • z każdego zakątka świata,
  • znajdziesz ciekawe informacje,
  • uzyskasz pomoc ekspertów
  • i prawdziwych pasjonatów.
  • Pokaż swoje akwaria
  • i trzymane w nich pielęgnice.
  • Dziel się własnymi doświadczeniami.
Witaj! Logowanie Rejestracja


Title: Projekt 400L - biotop Tanganika + Tropheus

#1
Witam.

Gwoli krótkiego wstępu temat zakładam jako początek przygody ze zbiornikiem Tanganickim.
 
Od wielu lat w głowie chodziły mi Tropheusy a teraz nadarzyła się ku temu okazja i możliwości aby owy zbiornik założyć i spełnić w końcu swoje marzenie… Stary byk w końcu może sobie na to pozwolić… Żona dała zielone światło, zajęło mi to dokładnie 5 lat, powoli przyzwyczajając ją do coraz to większych zbiorników… Od kostki krewetek, poprzez  akwarium dekoracyjne 110x35x25 aż do obecnego 200L Malawi…
 
Wracając do tematu.
 
Akwarium w 100% biotopowe z jednym gatunkiem Tropheusa. Od początku do końca ma w 100% odwzorować tak wyglądem jak i parametrami środowisko życia w jeziorze Tanganika.
 
 
1.    Akwarium
- Zbiornik 160x50x50 (400L) – szyba  10mm – 2x wzmocnienia wzdłużne + 1x wzmocnienie poprzeczne – szkło Guardian
 
2.    Pokrywa
- Korpus główny - Spienione PVC 10mm – Kolor Biały
- Zewnętrzna obudowa - Spienione PVC 2mm – Kolor Czarny
- Pokrywa - Spienione PVC 5mm – Kolor Czarny
 
3.    Oświetlenie
Oświetlenie zbiornika - Moduł LED SAMSUNG 3x SMD5730 1,5W 12V IP68 6500K barwa zimna – ilość hmmm jeszcze nie ustalona – około 10szt. + sterownik (czas świecenia 15.00 – 22.00)
Oświetlenie hydroponiki – 5 sztuk Oczko Luminex Round 1 x 60 W E27 12,5 cm białe (3szt żarówki LED 7W 6500K + 2szt. Żarówki LED FullSpectrum  10W – kolor biskupi Smile
 
4.    Filtracja
Filtracja będzie oparta na dwóch układach filtrujących wewnętrznych  (woda nie będzie opuszczać akwarium) no prawie poza układem hydroponiki, bo tutaj nie ma innego wyjścia…  A czemu nie będzie opuszczać akwarium, odpowiedź jest prosta… Nie będzie filtra zewnętrznego poza akwarium.
  •  Filtracja główna zostanie oparta na Jebao DCP-3000 z kontrolerem (max 3000l/h) – tutaj się zastanawiam czy nie brać wersji  Jebao DCP-5000 z kontrolerem (max 5000/h). Owa filtracja będzie umieszczona za tłem strukturalnym 3D firmy Back To Nature – moduł H. Za modułem zostanie ukryta pompa wraz z pociętą w kostkę gąbką ( 2 rodzaje PPI20 oraz PPI30) + włożony w woreczku Seachem Matrix 1L obok pompy. To będzie główna filtracja mechaniczna połączona z biologiczną.
  • Filtracja dodatkowa oparta zostanie na Aquael CIRCULATOR 2000 – tutaj będzie tylko i wyłącznie filtracja mechaniczna. W sumie głównym założeniem i zadaniem dla pompy AC 2000 będzie obsługa hydroponiki. Filtracja mechaniczna jest w sumie przy okazji, a może raczej 2 w 1. Pompa również zostanie ukryta za tłem strukturalnym 3D firmy Back To Nature – moduł T. W module będzie gąbka pocięta w kostkę ( 2 rodzaje PPI20 oraz PPI30).
Mam nadzieję, że owe założenia możliwą mi uniknięcie i konieczność montażu jakiego kol wiek widocznego elementu filtracji czy wyposażenia akwarium…  Ma być pusto bez rurek itp. A to wszystko głównie dlatego aby nie było cyrkulatora, cholerstwo mnie zawsze drażni wyglądem i swoim buczeniem…
 
5.    Ogrzewanie
Tutaj jest największa dla mnie zagwozdka jak rozwiązać układ dostarczenia ciepłej wody, a raczej jej ogrzania.
Posiadam już grzałkę przepływową HANZA ZEWNĘTRZNA PRZEPŁYWOWA EH- 300W i chciałem ją wykorzystać w układzie hydroponiki, ale nie jestem pewien czy będzie to wydajne ogrzanie wody… Strata ciepła w hydroponice… A do pompy nie podłączę bo grzałka nie jest wodoszczelna…
Tak wiem najprościej jest umieścić grzałkę Eheim Jager 300W nawet za tłem, ale to dla mnie najmniej wydajne ogrzewanie. Jednakże jak na tą chwilę jedyne rozsądne rozwiązanie…
 
6.    Kamienie
Układ kamieni w akwarium mama zamiar wykonać za pomocą skał bazaltowych czarnych lub innego koloru (zależnie co będzie na składzie), unikając jak ognia skał serpentynit oraz piaskowców itp. paskudztwa.  Nie obrażać się, ale dla mnie jakoś nienaturalnie wyglądają kamienie koloru zielonego lub piaskowce, które po czasie staja się brudne i nienaturalne.
 
Kamienie – bazalt.
 
7.    Piasek
Jako podłoże planuje wykorzystać piasek wiślany jako idealne i naturalnie wyglądający. Odpadają wszelakiej maści piaski z Castoramy… Miałem, jak dla mnie zbyt duża powtarzalność i jednorodność.
 
8.    Roślinność
Tutaj mam dość mieszane uczucia, czy w ogóle zabierać się za ich umieszczenie w zbiorniku. Jezioro Tanganickie ma w swojej faunie roślinność, ale większość z nich jest średnio atrakcyjna…
Jest kilka odmian do wyboru z roślinności występującej w jeziorze takie jak Rogatek sztywny, Wywłócznik kłosowy, Przesiąkra okółkowa ale czy jest sens ich stosować???
 
9.    Parametry wody
Na wstępie informuję, że woda ma osiągnąć parametry biotopowe. Dlatego też do jej uzyskania zostanie wykorzystana:
 
- woda RO – dla czystości, pozbawienia jej zbędnych wartości i związków niepożądanych w akwarium
- Seachem Tanganyika Buffet – dla ustabilizowania odpowiedniego PH wody
- Seachem Cichlid Lake Salt – dla wprowadzenia niezbędnych pierwiastków, minerałów
 
10.    Obsada
No w końcu dotarłem do najważniejszego punktu  jakim jest obsada… Wybór padł na 2 gatunki - nie mogę się zdecydować, który w ostateczności wybrać…
 
- Tropheus moorii Chimba red
- Tropheus moorii Moliro
 
Tutaj obsada będzie w układzie 3 x samce + 12 x samica ale nie jestem w 100% pewien czy układ jest wystarczający do litrażu i zachowania naturalnych relacji w gatunku.
 
 
Skoro już czytasz owy akapit to znaczy że przebrnąłeś przez mój elaborat… Na wstępie przepraszam Cię za mój długiiiii wpis ale chciałem przedstawić plan działania…
 
Teraz mogę jako zakończenie przedstawić swoje pytania:
 
  • Wielkość akwarium jest wystarczająca czy warto coś zmienić w wymiarach???
  • Czy oświetlenie samego akwarium jest wystarczające, czy macie może jakieś ciekawsze rozwiązania owego tematu???
  • Co do filtracji czy waszym zdaniem wystarczy pompa Jebao DCP-3000 czy lepiej od razu kupować większą Jebao DCP-5000???
  • Ogrzewanie Smile – tutaj mam do was pytanie jakie rozwiązanie wybrać aby było jak najbardziej skuteczne i nie szpeciło akwarium??? Nic nie może być widoczne w akwarium, jedynie może być ukryte w koronie.
  • Czy  układ kamieni ma być ułożony w podobny sposób jak w Malawi, czyli w skupiska skał Ala gruzowisko, czy raczej luźno z unikaniem zagracenia zbiornika????
  • Roślinność – czy zawracać sobie tym w ogóle głowę czy od razu darować???
  • Czy ktoś z was może mi potwierdzić czy poniższe parametry wody są prawidłowe???
Cytat:Ogólne parametry fizyko-chemiczne wody w jeziorze Tanganika.
 Przewodność   - 606- 620  (μS) (uogólnione)
Odczyn wody pH - 8,6- 9,2 (w niektórych miejscach 7,6)
Twardość ogólna  (GH)     7- 11 °n
Twardość węglanowa  (KH) 16- 18 °n
Temperatura pow. 24- 29 °C
Temperatura głębok.  23 °C
  • Obsada jednogatunkowa w 100%, ale jaki układ ostatecznie wybrać do biornika 160x50x50 (400L)??? 3 +(12)???
  • Jak wspomóc rozrost glonów na kamieniach???
  • Jakie pokarmy polecacie???
Cytat:Ja wybrałem z własnej wiedzy jak zwykle jedne z najlepszych i zróżnicowanych
- Premium Cichlid Plant S 95g Naturefood
- Spirulina flakes 70g 400ml HS OSI
- HIKARI CICHLID EXCEL SINKING MINI 100g
  •  Jaką wartość podmiany przyjąć i w jakich odstępach czasu???
Cytat:- Wartość podmiany wody 10 / 15 / 20 / 25 %
- Co ile dni / tygodni  - raz w tygodniu / co 2 tygodnie / co 3 tygodnie
 
Odpowiedz
Podziękowania złożone przez:
  


Wiadomości w tym wątku
Projekt 400L - biotop Tanganika + Tropheus - przez Morganelo - 09-10-2019, 18:45 PM

Skocz do:


Browsing: 1 gości