Liczba postów: 2,941
Liczba wątków: 115
Dołączył: Dec 2012
Reputacja:
21
Posty Noviego i Junak-Ridera zainteresowały mnie filtracją narurową. Trochę poszukałem i w sumie jestem praktycznie zdecydowany na ten typ filtracji. Mam parę pytań w związku z tym, a że lubię na jednym forum sprawy załatwiać to lecę.
W ogólnym założeniu filtracja ma się opierać na 4 korpusach '10. "Ludzie tak mają i sobie chwalą". Pompa obiegowa co - Omnigena 20/45 lub tożsama, droższa, energooszczędna Grundfos 20/45. Rury 3/4.
Czy jeden FBF na korpusie '10 wystarczy na baniak 200x50x55h? Czy może zrobić coś takiego?
Proszę o sugestie i ewentualne zmiany które by uprościły całość itp.
Pozdrawiam
Rafał
Tanganyika: 1100l, 900l
Podziękowania złożone przez:
Liczba postów: 397
Liczba wątków: 8
Dołączył: Mar 2011
Reputacja:
8
22-02-2013, 16:56 PM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-02-2013, 16:59 PM przez aarset.)
Moim zdaniem pierwsza wersja jest ok, z tym że zrobiłbym małą modyfikację:
Za pompą proponuję rozdzielić obieg na na dwie nitki. Jedna do FBF a druga do dodatkowego korpusu tzw. awaryjnego (węgiel, adsorber fosforanów itp.)Rozdzielenie ma na celu możliwość okresowego "przepłukania" FBF-a. Dodatkowy mechaniczny korpus narurowy nie jest konieczny.
Myśląc o FBF proponuję zastanowić się jednak nad zakupem gotowego filtra fluidyzacyjnego np. takiego:
http://erybka.pl/product-pol-5786-H2Ocea...FMR75.html
Po usunięciu gąbek będzie jak znalazł. Co do ilości złoża (piasku) to nie wiem co tam będzie pływać, ale myślę że 1kg w zupełności wystarczy.
Edit: dopiero teraz zauważyłem tylko jeden zawór na korpusach przy wlocie. Proponuję cztery, po dwa na korpus. Wtedy będzie możliwa wymiana wkładów naprzemiennie i to bez wyłączania pompy. Może droższa opcja, ale zdecydowanie ułatwi to obsługę.
Podziękowania złożone przez:
Liczba postów: 2,941
Liczba wątków: 115
Dołączył: Dec 2012
Reputacja:
21
(22-02-2013, 16:56 PM)aarset napisał(a): Moim zdaniem pierwsza wersja jest ok, z tym że zrobiłbym małą modyfikację:
Za pompą proponuję rozdzielić obieg na na dwie nitki. Jedna do FBF a druga do dodatkowego korpusu tzw. awaryjnego (węgiel, adsorber fosforanów itp.)Rozdzielenie ma na celu możliwość okresowego "przepłukania" FBF-a. Dodatkowy mechaniczny korpus narurowy nie jest konieczny.
Myśląc o FBF proponuję zastanowić się jednak nad zakupem gotowego filtra fluidyzacyjnego np. takiego:
http://erybka.pl/product-pol-5786-H2Ocea...FMR75.html
Po usunięciu gąbek będzie jak znalazł. Co do ilości złoża (piasku) to nie wiem co tam będzie pływać, ale myślę że 1kg w zupełności wystarczy.
Edit: dopiero teraz zauważyłem tylko jeden zawór na korpusach przy wlocie. Proponuję cztery, po dwa na korpus. Wtedy będzie możliwa wymiana wkładów naprzemiennie i to bez wyłączania pompy. Może droższa opcja, ale zdecydowanie ułatwi to obsługę.
Liczyłem po cichu że napiszesz bo widziałem Twój majstersztyk
O to chodziło? Wszystkie zawory ok? Nie trzeba nic zabrać? Może dołożyć?
Pozdrawiam
Rafał
Tanganyika: 1100l, 900l
Podziękowania złożone przez:
Liczba postów: 397
Liczba wątków: 8
Dołączył: Mar 2011
Reputacja:
8
Wygląda ok, chociaż ja mam oddzielne wyloty z FBF-a i z "zapasu".
Podziękowania złożone przez:
Liczba postów: 195
Liczba wątków: 55
Dołączył: Apr 2012
Reputacja:
0
22-02-2013, 17:47 PM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-02-2013, 17:50 PM przez zuczek222.)
Na czym polega korpus o nazwie FBF ?, jakich pomp się do tego używa?
Podziękowania złożone przez:
Liczba postów: 3,158
Liczba wątków: 23
Dołączył: Dec 2012
Reputacja:
13
FBF to filtr piaskowy, w ktorym piasek jest wzburzany przeplywem wody. Sie tam kotluje wszystko... Na czym polega ten rodzaj filtracji, to juz musza sie lepsi wypowiedziec
Ponoc to skuteczne jest.
Kierujmy się jedynie sumieniem, nie róbmy niczego dla ludzkiej opinii.
Niechże o nas będzie i zła, bylebyśmy zasługiwali na dobrą.
Podziękowania złożone przez:
Liczba postów: 2,941
Liczba wątków: 115
Dołączył: Dec 2012
Reputacja:
21
22-02-2013, 18:08 PM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-02-2013, 18:10 PM przez soltarus.)
(22-02-2013, 17:36 PM)aarset napisał(a): Wygląda ok, chociaż ja mam oddzielne wyloty z FBF-a i z "zapasu".
Oddzielnie do baniaka w sensie?
Mam nadzieję że bez problemów pomieszczę się w przegrodzie szafki 50x50x59h
Pozdrawiam
Rafał
Tanganyika: 1100l, 900l
Podziękowania złożone przez:
Liczba postów: 1,058
Liczba wątków: 93
Dołączył: Apr 2012
Reputacja:
1
Takie filtry są używane w ujęciach wody pitnej oraz w oczyszczaniu deszczówki która wpływa bezpośrednio do zbiornika retencyjnego jeżeli ktoś ma takowy zbiornik...
Piasek bardzo dobry jest do oczyszczania wody także polecam
Podziękowania złożone przez:
Liczba postów: 2,941
Liczba wątków: 115
Dołączył: Dec 2012
Reputacja:
21
Jeżeli podstawą może być prostokąt/kwadrat to nie wiem czy nie najciekawiej byłoby zrobić prostopadłościan/akwarium zamknięte u szklarza czy samemu o podstawie 10x10x45h. 2 otwory od góry - montaż rur jak w kominach i niezbędne rurki. Problem to wymiana złoża tylko
Pozdrawiam
Rafał
Tanganyika: 1100l, 900l
Podziękowania złożone przez:
Liczba postów: 397
Liczba wątków: 8
Dołączył: Mar 2011
Reputacja:
8
22-02-2013, 20:36 PM
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-02-2013, 20:39 PM przez aarset.)
(22-02-2013, 18:08 PM)soltarus napisał(a): (22-02-2013, 17:36 PM)aarset napisał(a): Wygląda ok, chociaż ja mam oddzielne wyloty z FBF-a i z "zapasu".
Oddzielnie do baniaka w sensie?
Mam nadzieję że bez problemów pomieszczę się w przegrodzie szafki 50x50x59h
Tak mam dwa wyloty.
Jeśli chodzi o wymiar to będzie ciężko. Im więcej kolanek, łuków itp tym mniejszy przepływ wody, a sama pompa ze śrubunkami to~24cm. Zawsze można zrobić otwór w następnej przegrodzie i dalej pociągnąć filtracje.
(22-02-2013, 18:54 PM)soltarus napisał(a): Jeżeli podstawą może być prostokąt/kwadrat to nie wiem czy nie najciekawiej byłoby zrobić prostopadłościan/akwarium zamknięte u szklarza czy samemu o podstawie 10x10x45h. 2 otwory od góry - montaż rur jak w kominach i niezbędne rurki. Problem to wymiana złoża tylko
Mówimy chyba o dwóch różnych rzeczach. FBF to nie to samo co filtr przesiąkający.
Podziękowania złożone przez: